Majoren
– Sinnenas hus
Det jag hade
hört talas om Majoren var att det fanns en massa bra konst samlade där
men att just mängden också tenderade att dölja träden
för skogen. Konstupplevelsen strålar samman först inför
det enskilda konstverket, och blir det för mycket av allt för ögat
går det lätt ut över det individuella verket. Å andra
sidan kan kvantitet med kvalitet ha en uppfriskande verkan, och jag blev förbluffad
över att så mycket bra konst hittat en central plats i Sollefteå.
Jag talar naturligtvis om konstälskaren Göthe Höglunds samling
av konst från 50-talet fram till millennieskiftet. Höglund gick
bort 1999 vid 60 års ålder, och hade då samlat konst sedan
han var 16 år. Majoren, ett gammalt lantmannahus mitt i stan, invigdes
1992, och Höglunds konstsamling förvaltas in på 2000-talet
numera gemensamt av Sollefteå kommun och landstinget.
©Erland Cullberg/ BUS 2004
Konstsamlingen
på översta plan har en imponerande lista. För att nämna
några namn: X-et Eriksson, Pierre Olofsson, Erland Cullberg, Torsten Ridell,
Rune Jansson, Max Book, Ulf Gripenholm, Helmer Osslund, Kalle Hedberg, Olle
Nyman, Ulf Trotzig, K-E Häggblad, Gunnar Hållander. En fullständig
manlig dominans alltså så långt ögat kunde se, men då
får man komma ihåg att många verk i utställningen saknade
information om upphovskonstnären. Man kan säga att samlingen visar
prov på den traditionella (och mansdominerade) bilden av den svenska modernismen
under senare halvan av 1900-talet. Från abstrakt och lyrisk expressionism,
informell konst, nyenkelhet, konstruktivism, via nyrealism till postmodernism
mot slutet av seklet. Utställningen har dock något av den uppackade
samlingens brister. Man vill visa så mycket som möjligt vilket gör
det trångt och oöverblickbart, som att bläddra i en spännande
katalog.
© Gunnar Hållander
Det
är visserligen roligt med överraskningar runt hörnet och slumpmässiga
möten mellan olika typer av verk. Men på sikt borde man göra
ett mer medvetet urval, en mera homogen hängning med tydliga verkangivelser
och kanske variera utställningarna efter olika teman, tidsperioder, riktningar.
Göthe Höglunds samling har en så pass hög dignitet att
den är värd ett och annat projekt, av både visningsmässig
och pedagogisk karaktär.
Spindeln i nätet på Majorens Kulturförening och ansiktet utåt
är den anställde Sören Parhammar, vilken guidar oss runt i huset.
Om konstsamlingen är diamanten på Majoren, så finns det mycket
mera att vaska fram. Våningen därunder fylls nästan helt av
konstnären Pär Anderssons rumsliga installation och inredning under
rubriken ”Trädgård”. Olika verk av Anderssons konstnärsfamilj
finns också representerade i några rum längre in: hans maka
Astrid Theselius, samt barnen Mats Theselius, Johanna Birkeland, Olof Theselius,
Erik Andersson och Jonas Theselius.
Pär Andersson framför sin väggmålning
Ett
utsmyckningsförslag av Pär Andersson för barnavdelningen för
Akademiska Sjukhuset i Uppsala i början av 70-talet (som inte förverkligades)
har här fått sin plats och utvecklats efter hand. Det dekorativa
och ornamentala draget i ”Trädgård” är påfallande
för att inte säga överväldigande. I en mjuk färgskala
har han byggt upp miljöer och kulisser från hans hemtrakt i Lidgatu
norr om Sollefteå, till en slags total konstupplevelse där sommarens
natur och växtlighet samsas i pastoral lugn och harmoni. Varsågod
och sitt på den målade bänken i den målade bersån.
Det är tempera så det håller. Varsågod och släng
en slant i den målade fontänen. Varsågod och gå runt
i en landskapsmålning på en hög fyrsidig kub på golvet.
Möbler, instrument, inredning, väggar, golv, you name it, allt är
fyllt av slingrande måleri, akvareller, skulpturer, textil. Pastellfärgskalan
och draget av kulissmåleri gör det hela kanske lite väl luftigt
och dekorativt ibland, men idén är konsekvent genomförd.
©Astrid
Theselius/BUS 2004
Pär Anderssons
bildspråk må vara hans eget, men det är ett lika klart och
tydligt artikulerat språk som rinnande vatten. Det handlar om en utsmyckning
av ett rum, en plats för meditation och återhämtning, där
färg och form kan lyfta tankarna mot en alldeles särskild och oskuldsfull
vision om liv och natur.
I två separata
rum på tredje plan har man återskapat miljöer från
konstnärerna Helmer Osslunds och Atti Johanssons ateljéer. En
romantiker contra en revolutionär. Men det är väl det som konsten
handlat om i den ångermanländska historien? I Osslundrummet hänger
målningar från konstsamlingen med bastanta, högborgerliga
inramningar, och hos Atti Johansson finns hennes telefon övermålad
av färg som om konsten och världen vore ett och samma. Det är
också en intressant paradox att här är den kvinnliga konstnären
rå, direkt och med starka uttryck, medan Helmer Osslund mera representerar
det mjuka, poetiska och dekorativa. En jämförelse mellan de båda
kan skapa intressanta samtal mellan konventionerna manligt – kvinnligt
i konsten.
© Helmer
Osslund/BUS 2004
© Atti Johansson/BUS
2004
På de två
nedersta våningarna möts man av det omedelbart publika behovet
av förtäring, fika, tillsammans med ett par utställningsrum
med tillfälliga mindre visningar (ex. Jordi Arkös grafik om Röde
Orm) samt en lättsam och brokig konstshop. I butiken hittar man bl.a.
konstglas, keramik, smide, affischer, och i ett blandat galleri intill samsas
verk av mer eller mindre etablerade konstnärer. Majoren som hus har alltså
möjligheten att tillfredsställa det mesta av alla smakriktningar,
från det exklusiva till det lättillgängliga. Man får
bara önska att Majorens Kulturförening och konstsamlingen får
ytterligare skjuts att klara sig i framtiden. Det breda, öppna förhållningssättet
är ganska unikt men kräver naturligtvis också resurser och
nya infallsvinklar.
Adress: Järnvägsgatan
18
881 30 Sollefteå
Telefon: 0620-15900
Hemsida: www.majoren.net
Text: Jan K Persson
Foto: Lisa W Carlsson